понеделник, 16 юли 2007 г.

Християнското бъдеще на Европа

Черногледите сред нас, които предвиждат близкия колапс на християнската цивилизация на Стария континент, нека си прочетат някои от заключенията на последната книга на английският учен, историк и културолог, Филип Дженкинс (Philip Jenkins), „Божият континент: Християнство, Ислям и Европейската религиозна криза”, току що публикувана от Университетското издателство в Оксфорд (Oxford University Press). Това е третият том от трилогията на автора за ситуацията на християнската религия в света, като предишните два тома разглеждаха въпроса за неимоверния му, лавинообразен растеж в южното полукълбо на света, озаглавени, съответно, „Бъдещето на християнството” и „Новите лица на християнството”. Новиат том разглежда религиозните проблеми на Европа, белязана от забележителното свиване на християнската религиозна практика сред европейските населения и растящото присъствие на имигранти от ислямските страни. Кошмарът на много песимистично настроени наблюдатели, които авторът оборва, е да не би това да доведе в най-близко време до ситуацията наложила се преди края на първото хилядолетие в Северна Африка, където водещото дотогава християнско население, в течение само на няколко десетилетия, се превърна в малцинство сред море от мюсюлмани.

Отговорът на Дженкинс е, че наистина християнската религиозна практика на континента е далеч от идеална, но и ситуацията не е толкова черна.
Ако наистина демографския срив в повечето европейски страни е сериозен, всепак мюсюлманите представляват най-много до 4-5% от населението само в някои, доколкото водещи, европейски страни, като Франция, Германия, Холандия, като в първата и третата те произхождат главно от бившите им колонии и често са достатъчно европейзирани, съответно, секуларизирани, а в Германия са най-често турци, т.е. граждани на най-западно ориентираната мюсюлманска страна. Като пример за по-уравновесен поглед на нещата авторът посочва казуса на Съединените щати, където напливът на испански-говорещи и азиатски имигранти вече се изразява във социологически „непоносимия” процент от 39%! Ползвайки данни на Щатския Национален Разследователен Съвет (U.S. National Intelligence Council), авторът прогнозира, че до 2025 г. мюсюлманите в Европа, днес общо около 15 милиона, биха могли да се увеличат до 28 милиона, предимно в посочените по-горе Франция, Германия и Холандия, където ще представляват между 10-15 % от населението. Ако обаче в статистиката се включат също източно-европейските страни до границите на Руската федерация, т.е. основно територията на Европейската общност, тогава мюсюлманите могат да достигнат до 40 милиона в обединена Европа…
Не е доказано, обаче, че всички мюсюлмани в Европа са екстремисти и фундаменталисти, с крайно радикални убеждения и настроения. Напротив, все по-голям брой от тях, особено от високите им културни и обществени ешелони, все повече се изравняват с европейските нагласи, даже с материализма и религиозния индиферентизъм на европейците.
Авторът поддържа стратегията на постепенно интергриране на мюсюлманетие в европейското общество, по севеоамериканския модел спрямо техните имигранти –по-близък до европейския начин на мислене, а не либанизирането им (както в Ливан) в отделни гета със собствени икономически, културни и обществено-политически нагласи, който е традиционния арабски и османски модел за междуетнически отношения.

Разглеждайки в специална глава декристиянизирането на съвременна Европа, Дженкинс, който е с англиканско вероизповедания, отбелязва, че явлението е по-мащабно в страните с преобладаваща протестантска традиция, както и в източните страни, останали по-дълго под влиянието на източното православие и на марксизма, а е по-слабо в традиционно католическите страни, като Италия, Испания, Полша, Словакия, Хърватия, Словения. Знаменателен е също фактът, че в Европа не се преселват само, нито предимно мюсюлмани, а още християни от бившите социалистически страни и, все по-често и масово, от по-далечни християнски общности, малабарци от Индия, африканци, фипипинци, като духовници от техния етнос нерядко компенсират недостига на европейския клир в много общности.

Като пример, че не всичко е загубено за каузата на християнството в Европа, авторът набелязва редица факти и явления, които излъчват противи на горните послания. Един е спонтанната реакция на масите, и в частност на младежите, пред посланията на двамата последни папи, Йоан Павел ІІ и Бенедикт ХVІ, с растящ поток от поклонници и туристи в Рим и по местата, където те се появяват. Друг е бумът на светилищета от единия до другия край на Европа, от Лурд, до Междугорие, до Ченстохова, посещавани от хора с реално желание за духовна промяна. Трети е разрастването на религиозни движения за разпространяване и задълбочаване на вярата -новооглашени, харизматици, фоколари, които често компенсират спада на духовни призвания.

Няма коментари: